
Efter krigen i 1864, var der et behov for at bygge en havn på
den jyske vestkyst, fordi at den gamle ikke var der mere, og der var et stort
behov for at kunne udskibe gods fra Danmark. Valget faldt på Esbjerg, som der
dengang kun havde to gårde.
Den 1. april 1869, begyndte udgravningen af havnen, som fik
navnet, Dokhavnen, som blev Esbjergs Fødested. Der blev ikke tænkt så meget på
fiskeri dengang, fordi der ikke var nogen fangst af nogen betydning. For der
var allerede lidt oppe ved Hjerting, med hvad man kalder krog fiskeri, men det var ikke stabilt.
En dag skete der for alvor noget, for en mand ved navn
Lambert Sørensen, havde købt en ny type båd, som gjorde at man ikke behøvede nogen
til at ro dem ud på havet, for de havde nu et sejl, så de var mere sø dygtige.
De fiskede stadig på den gamle måde, men de var langt færre ombord, og kunne
komme længer ud, så det havde en stor betydning for fiskeriet i Hjerting.

Men efter som at den nye havn i Esbjerg blev bygget,
flyttede fiskerne deres både derind i den havn, for at ligge i ly, selvom den
ikke var tiltænkt fiskerne, men gods og transport. Men lige så langsomt voksede
fiskeriet i Esbjerg, og blev vores leve brød, i form af at der kom flere til,
bla. Skibsbyggere og fiskere. I de år blev der lavet et fiskeri firma, som
efter nogle år måtte dreje nøglen om, fordi det ikke gik så godt på den måde. Men det
fortsatte med at alle de små fiskere kørte hver deres lille firma. De var ikke
alene, for de havde nogle hjælpere til at gøre alt udstyret klar, bla. de berømte
Esepiger, som der sørgede for at sætte madding på krogene, på de store net med
600 kroge i, som fiskerne bruget til at fiske med. Det er også dem som Esbjerg
er blevet opkaldt efter, efter at Esepigerne var så stor en del af fiskeriet. For udstyret skulle
være klar, når tiden til at fiske var der.
I 1886, bevilgede regeringen penge til at udvide havnen (i dag
Esbjerg Havn), fordi der var kommet så gode tal fra fiskeriet, så de ville lave
et dedikeret fiskeri havn, ved siden af den gamle havn(dokhavnen), som var
lavet til gods. Der var også begyndt at komme en god konkurrence, så der blev
også investeret meget i fiskeri.
Gennem årene kom der nye opfindelser til, så som nye både,
fiske metoder, teknikker til at holde fisken frisk(endda i live), for så er de
mere værd.
I takt med at bådene bliver bedre og bedre, begyndte de også
at sælge til England, med at de sejlede ud, fiskede og tog direkte til England
og tjente gode penge, for dengang var 1 pund. 26 kr. så der er gode penge og
hente.

Under 2. verdens krig, tjente de godt med penge, med at
sælge til tyskeren, selv om det var farligt. Der blev investeret i stor stil, og der blev købt mange nye skibe. Men efter krigen, var der al
for mange skibe i Esbjerg, i forhold til det der et at hente på havet.
Nogle år senere, kom så stål kutterene, efter at der var en
masse forlis, eller ødelæggelser på de gamle træ skibe. Der var og er stål
kutterne så mere sikre og holdbare, så de kom i stor stil og blev større og
større til de skibe vi kender i dag.
Som årene gik, kom der nye havne rundt om i landet, og der
var bedre fiske muligheder der, så det døde lige så stille ud i Esbjerg, men
til gengæld var der noget andet vi var og er gode til, transport/gods.

Havnen blev lige så stille moderniseret til det i kender det
i dag, hvor der ikke bliver fisket mere, men handlet, med bla. Vindmøller, som
vi er store i, her i Esbjerg. Så det nu er en handels havn, hvor vi sælger og
sender i stor stil. Der er passagerer skibe som bla. Fanøfærgen, som flere gange
dagligt sejler frem og tilbage fra Fanø til Esbjerg, da der bor mange mennesker
der over og de fleste pendler frem og tilbage.
Der var også Englandsbåden, som siden 1875 sejle fra Esbjerg til Harwich (i
England), men som desværre lukkede i 2014.

are there any dates for the photos availabe?
SvarSlet